BC



Solden.
Koopjesdrang. Drukte. Betalingen.
“Met bankcontact graag.”, zeg ik vol vertrouwen. De 21ste eeuw vorderde immers al een heel eind. Elektronisch bankieren via pc of smartphone, telefoneren via je vaste huislijn vanuit het buitenland, TV kijken op je eigen tijd,… alles kan zowat. BC-betalingen zijn zeer oud nieuws op dat vlak. En toch krijg ik dan als antwoord: “Sorry. We hebben geen bankcontact.” Eerlijk, mijn begrip hiervoor is ver te zoeken. Niet alleen wandel je de dag van vandaag nog steeds zaakjes binnen waarin bankcontact een vies woord is, de keren dat je ergens aan de kassa staat en het betalingssysteem net besloot er tijdelijk de brui aan te geven, vormen geen uitzonderingen. De klant, ik dus, mag dan enkele straten verderop op zoek gaan naar een automaat om te pinnen.

“Technology is anything that wasn’t around when you were born.”
– Alan Kay

Technologie, wetenschap, informatica, in al deze vakgebieden zijn de opties legio. Denk aan Tesla, Hyperloop, artificial intelligence, kwantumfysica. Maar gewoon te allen tijde de mogelijkheid hebben om elektronisch te betalen, dat blijkt een brug te ver te zijn.
Soms ben ik niet mee.