Fly too high



De meteorologische winter stond voor de deur en wij zochten even de Israëlische zon op.
Wij houden van comfort en boekten daarom een lijnvlucht via Brussels Airlines zonder tussenstop. Vanuit Brussel snel, efficiënt, met landelijk krantje en een hapje en een droogje voor onderweg recht tot Tel Aviv en weer terug, of dat dachten we…

Tot enkele dagen voor vertrek die email kwam: “Bereid je voor op je vlucht” met enkele links naar onder meer “Bekijk je vluchtgegevens”. Daaronder stond doodleuk vermeld dat onze terugvlucht veranderd werd en gelieve hierover contact op te nemen met het service center. Had men niet gewoon het “customer experience traject” kunnen inkorten en dat in de mail zetten? Of zelf even telefoneren?

Een vriendelijke dame aan de telefoon vertelde dat de vlucht van 16:00 geannuleerd werd en dat we waren overgeboekt op de vlucht van 05:30 van diezelfde ochtend. Op het waarom bleef de dame het antwoord schuldig. Wij wilden helemaal niet voor dag en dauw terugkeren, wij hadden nog een vol dagprogramma. De dame was zo attent ons over te boeken naar een vlucht van Lufthansa, partner van dezelfde groep als Brussels Airlines, wel met tussenstop. Hadden wij enige keuze? Nee.

“Never say yes to anything you can’t say no to.”
― Marty Rubin

De vakantie was zalig. De terugvlucht niet.
We vertrokken met 40 minuten vertraging onder de stress omdat we maar een uur connectie tijd hadden, de maaltijd bestond uit een minizakje nootjes, de reistijd nam met twee en een half uur toe, onze Vlaamse gazet werd een Duitse, de enige taal die het cabinepersoneel machtig was. De terugvlucht werd een erg valse noot om een verder heerlijke reis af te sluiten.

Wilden we goedkoop vliegen, dan hadden we voor de helft van de prijs een vlucht kunnen boeken met overstap en slechte catering. Tot de dag van vandaag vonden noch Brussels Airlines, noch Lufthansa dat deze maatschappij net voor onze vlucht overnam, het nodig enige vorm van excuus aan te bieden, laat staan enige vorm van compensatie.

Om het jaar uit te bollen vertrokken we enkele weken later naar de Schotse hoofdstad voor een musical, een kerstmarkt en het opsnuiven van sfeer. Voor een dergelijke korte vlucht opteerden we bewust voor een lagekostenmaatschappij. Deze ervaring leerde ons dat de terugvlucht uit Tel Aviv zonder meer in deze categorie thuishoorde. Omdat we dit keer precies wisten wat te verwachten, maakte het totaal niet uit en werd de reis van begin tot einde een voltreffer.

Ondertussen verschenen in de pers artikels die bevestigden dat Brussels Airlines onderdeel werd van de low-cost-afdeling van Lufthansa. Helaas mochten wij daarvan al genieten, wel tegen volle pot betaling en zonder er enige notie van te hebben. Een verrassingspakketje voor het eindejaar? Merci Lufthansa, maar het was geen hoogvlieger. Voortaan liever gewoon een vriendelijk “Danke Schön om ongewild met ons te vliegen”.



Brussels Airlines wordt onderdeel van low-cost-afdeling Lufthansa.